Większość kierowców słyszało o jeździe „na suwak” lub „na zamek” oraz wie o obowiązku stosowania tej zasady na drodze. Czy jednak wiemy na czym ona polega i w jakich okolicznościach należy ją stosować? O to zasady.

Jazda „na suwak” to metoda jazdy stosowana przy zwężeniu jezdni, gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania. Należy wówczas poruszać się po dostępnych pasach (pasie), aż do samego momentu zwężenia, a następnie kierujący poruszający się pasem, którym można kontynuować jazdę, powinni przepuścić kierowcę jadącego tym, na którym tej możliwości nie ma. Pamiętać jednak należy, że zmieniając zajmowany dotąd pas ruchu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mamy obowiązek zachowania szczególnej ostrożności oraz wyraźnego sygnalizowania manewru.

Jeżeli na drodze mamy do czynienia ze zwężeniem więcej niż jednego pasa ruchu, wówczas jako pierwszy wjeżdża na dostępny pas kierowca jadący ze skrajnego prawego pasa, następnie kierujący pojazdem z lewej strony i wreszcie jadący pasem środkowym.

Należy pamiętać, że kierujący pojazdami zobowiązani są do stosowania metody jazdy „na suwak” wyłącznie w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości. Podczas płynnie odbywającego się ruchu drogowego stosuje się ogólne zasady ruchu drogowego, w związku z czym kierujący pojazdem podczas zmieniany zajmowanego pasa ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, a także pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony. Manewr zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu należy zawczasu i wyraźnie sygnalizować!