Ciepła pogoda sprzyja przeprowadzeniu porządków wokół swoich miejsc zamieszkania. Takie porządki nie kończą się tylko na drzwiach mieszkania, to także trawnik, ogródek i chodnik przylegający do naszej posesji.
Kwestie naszych obowiązków reguluje Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Uchwała Nr XXXIX/57/17 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 28 czerwca 2017 r. Zgodnie z przepisami prawa właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku między innymi poprzez:
1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
2) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych;
3) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych.
W przypadku stwierdzenia niewykonania wyżej wymienionych obowiązków może zostać wszczęte postępowanie administracyjne.
Warto pamiętać, że obowiązkiem właściciela nieruchomości jest również usunięcie zanieczyszczeń zwierzęcych przez nie spowodowanych w miejscach publicznych, poprzez wyrzucenie ich do pojemników przeznaczonych do zbierania odchodów zwierzęcych, kanalizacji sanitarnej lub do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych.
Co z autem?
Chcąc odświeżyć swoje auto pamiętajmy, że dopuszcza się mycie pojazdów samochodowych poza myjniami pod warunkiem:
1) odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;
2) dokonywania mycia na utwardzonych częściach nieruchomości oraz bez użycia detergentów, szamponów i innych środków chemicznych,
3) mycia wyłącznie nadwozi samochodowych.
Regulamin dopuszcza naprawę pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi pod warunkiem wykonywania naprawy w miejscach do tego celu wyznaczonych oraz zbierania powstających odpadów w sposób umożliwiający pozbycie się ich zgodnie z przepisami.
Podczas prac porządkowych w swoich ogródkach czy działkach pamiętajmy, że nie wolno spalać liści, gałęzi, skoszonej trawy, chwastów czy kory. Odpady te powinny być zagospodarowane zgodnie z przepisami w ww. regulaminie. W praktyce oznacza to, że należy je kompostować bądź składować w brązowych pojemnikach przeznaczonych na bioodpady.
Przypominamy, że za niewywiązywanie się z tych obowiązków grozi mandat karny w wysokości do 500 złotych.
Pamiętajmy też, że pojazd bezużyteczny powinien zostać wyrejestrowany i poddany recyklingowi, a nie pozostawiony np. na parkingu gdzie blokuje miejsce parkingowe i szpeci okolicę. Zgodnie z prawem Straż Miejska może usunąć pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany. Pojazd jest wówczas usuwany z drogi na koszt właściciela lub posiadacza (art. 50 a PRD).
Apelujemy więc do mieszkańców aby sprawnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ale także z pozytywnym nastawieniem przyłączyli się do wiosennych porządków.