Każy z nas przekracza przejazdy kolejowo-drogowe na których obowiązują te same zasady co na zwykłych skrzyżowaniach drogowych. Podstawą jest stosowanie się do znaków drogowych i warunków pogodowych. Przypominamy podstawowe zasady.

Jeśli widać z daleka zamknięte rogatki, włączoną sygnalizację świetlną i dźwiękową to dla uczestnika ruchu drogowego jest to informacja o nadjeżdżającym pociągu. W takiej sytuacji nie można przekraczać przejazdu. Przed przejazdem należy zatrzymać pojazd i dopiero po otwarciu rogatek i upewnieniu się, że nie nadjeżdża pociąg, można go przekroczyć.

Pamiętajmy o tym, aby:

  1. tory kolejowe przekraczać tylko w wyznaczonym przejściu lub przejeździe, przestrzegając przy tym przepisów ruchu drogowego;
  2. być czujnym na terenie kolejowym – nie mieć słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu;
  3. nie chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i niebezpieczne. Gdy maszynista widzi osobę chodzącą po torach w miejscu niedozwolonym, jest już za późno. Pociąg nie zatrzyma się tak szybko.

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym przed wjazdem na przejazd kolejowy należy zachować szczególną ostrożność, upewnić się czy nie zbliża się pociąg oraz przedsięwziąć wszelkie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli przejrzystość powietrza jest zmniejszona np. wskutek mgły.

Przykład przejazdu kolejowo-drogowego

Źródło: www.autokult.pl

Opierając się na art. 28 ust. 3 PRD kierującemu pojazdem zabrania się:

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

W sytuacji unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest zobowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Pamiętać należy też o tym, że elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do wypoczynku czy do zabawy. Poza tym dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, więc nie wytwarzają charakterystycznego stukotu. Pociąg porusza się szybciej niż myślisz.