Wraz z rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego Sekcja ds. Profilaktyki i Komunikacji Społecznej wprowadziła kolejne nowe zagadnienia. Nasze tematy profilaktyczne są odpowiedzią na problemy występujące w danej społeczności lokalnej. W dniu dzisiejszym zadebiutował jeden z nich.

 

W Szkole Podstawowej nr 5 odbyły się prelekcje dla uczniów klas IV-VIII dotyczące tematu „Niechronieni - niewidomi”. To inicjatywa odnosząca się do kształtowania prawidłowych wzorców zachowań niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Podczas zajęć strażnicy omawiają podstawowe zasady ruchu drogowego przede wszystkim
w kontekście pieszego jak i rowerzysty. Wyjaśniane są pojęcia takie jak: przejście dla pieszych, przejazd dla rowerzysty, droga, śluza dla rowerów, strefa zamieszkania i wiele innych. Dodatkowo przypominane jest to, czego zabrania się pieszemu oraz rowerzyście i na co zezwalają przepisy. Pominięta nie zostaje zasada ograniczonego zaufania jak również konsekwencje niewłaściwego zachowania na drogach: prawne jak i zdrowotne. Na zajęciach dużo uwagi poświęca się także na użytkowanie smartfonów/telefonów podczas przebywania na drodze, ponieważ osoby wpatrzone w ekran swojego urządzenia stanowią realne niebezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Znajomość podstawowych zasad poruszania się po drogach jest istotna już od najmłodszych lat, ponieważ dziecko po ukończeniu 7 roku życia może już samodzielnie poruszać się po drogach, natomiast po ukończeniu 10 roku życia i zdaniu egzaminu na kartę rowerową może samodzielnie jeździć rowerem. W późniejszym czasie, czyli po ukończeniu 14 roku życia i zdaniu egzaminu może samodzielnie poruszać się motorowerem lub czterokołowcem lekkim, natomiast po ukończeniu 16 roku życia również skuterem. Wówczas spada na nie duża odpowiedzialność, nie tylko za siebie, ale również za innych uczestników ruchu drogowego co powoduje konieczność zapoznania młodych ludzi ze wskazanym tematem w celu budowania świadomego poruszania się po drogach oraz wykształcenie szacunku do prawa i innych użytkowników.

Prelekcje opierają się głównie na metodzie warsztatowej podczas której wykorzystywane są  materiały interaktywne, audio-wizualne oraz quiz podsumowujący zrealizowane treści.