Masz stronę internetową, ale wciąż nie uzyskujesz przewagi nad konkurencją? Czas pomyśleć o skutecznej optymalizacji witryny. Żeby wyprzedzić swoich konkurentów, musisz wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Sposobem na lepsze pozycje rankingowe jest SEO. Dowiedz się, co to jest i ile kosztuje.
Czy warto zainwestować w SEO?
Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że strona internetowa firmy wystarczy, aby zwiększyć wyniki sprzedaży. Jednak sama strona WWW to za mało. Aby witryna przynosiła zyski, musi być widoczna dla użytkowników.
Działania, które wspierają widoczność Twojego adresu online to tzw. SEO strony internetowej. SEO (ang. Search Engine Opimization) to wszystkie działania, które mają na celu wywindowanie Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google, tak aby plasowała się ona wyżej niż oferta konkurencji.
Optymalizacja SEO jest złożonym procesem, który wymaga czasu i fachowej wiedzy. Działania SEO możesz prowadzić samodzielnie – poświęcając swój czas i wciąż się ucząc – lub powierzyć je specjalistom.
Wielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że doba jest zbyt krótka na prowadzenie firmy i stałe ulepszanie strony oraz analizowanie optymalizacji. Dlatego często właściciele firm zgłaszają się do fachowców, którzy są na bieżąco z najnowszymi aktualizacjami i mają wiedzę, jak sprawnie wprowadzać konieczne zmiany.
Skuteczne działania SEO to:
- lepsza widoczność Twojej marki w sieci,
- większa liczba klientów,
- większy ruch na stronie,
- budowa pozytywnego wizerunku,
- lepsza rozpoznawalność na lokalnym rynku.
Tak więc SEO to nie wydatek, lecz inwestycja. Nic dziwnego, że z profesjonalnej optymalizacji korzystają strony i serwisy różnej wielkości: od blogów tematycznych, przez strony małych i średnich firmy, po duże serwisy korporacji.
Co wpływa na cenę SEO?
Już wiesz, że SEO to dość skomplikowany proces, który wymaga aktualnej wiedzy i umiejętności. Jednocześnie jest kluczowym sposobem na poprawę widoczności firmy w sieci. Przyjrzyjmy się teraz jego poszczególnym elementom, które mają wpływ na cenę tej usługi.
Początek i koniec, czyli audyt SEO
Każda profesjonalna optymalizacja SEO zaczyna się od szczegółowego audytu. Raport, który jest wynikiem takiej analizy, wskazuje pozytywy i elementy do poprawy. To rodzaj badania, które pozwala stwierdzić, na czym stoisz. Później trzeba zacząć działać.
Po wykonaniu wszystkich korekt i usprawnień na stronie warto przeprowadzić kolejny audyt SEO, aby sprawdzić, czy wprowadzone zmiany przyniosły zamierzone efekty. Audyt SEO to podstawowe narzędzie, bez którego żaden SEO-wiec nie może się obyć.
Darmowy audyt SEO oferuje m.in. agencja marketingowa WeNet.
Poszukiwania, czyli analiza słów kluczowych
Następny etap to ustalenie najważniejszych słów kluczowych przypisanych do Twojej branży. To wszystkie frazy, których używają użytkownicy, aby odnaleźć produkty lub usługi, które oferujesz i które oferuje Twoja konkurencja.
Do analizy fraz kluczowych służą specjalne narzędzia, takie jak Senuto czy Semstrom. Korzystanie z pełnej wersji takiego oprogramowania jest płatne. Podobnie jak praca specjalistów, którzy profesjonalnie analizują wyniki poszukiwań.
Treści, czyli copywriting SEO
Gdy już znasz słowa kluczowe priorytetowe dla Twojej działalności, czas użyć ich w tekstach na stronie. Jednak warto pamiętać, że nagromadzenie słów kluczowych nie ma już wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania. Obecnie opłaca się stawiać na teksty wysokiej jakości, które w pełni wyczerpują poruszany temat, jednocześnie zawierają słowa kluczowe (ale w przemyślanej liczbie).
Teksty na stronę firmy możesz napisać samodzielnie lub powierzyć je copywriterom. Pierwsze rozwiązanie wymaga od Ciebie czasu i energii, drugie – nakładów finansowych.
Jak pokazują wyniki, tworzenie unikalnych i pomocnych tekstów jest opłacalną inwestycją. Materiały wysokiej jakości przyciągają czytelników i generują ruch. Co więcej, dzięki nim zyskujesz opinię eksperta w swojej branży.
Technikalia, czyli działania na stronie
Poza samymi treściami ważna jest ogólna optymalizacja strony. Im więcej elementów do poprawy wskaże audyt SEO, tym więcej będziesz musiał zapłacić za poprawki. Do najważniejszych elementów dobrze zoptymalizowanej witryny zalicza się:
- certyfikat SSL, który gwarantuje bezpieczeństwo,
- przyjazne adresy URL, które konkretnie opisują zawartość podstron,
- responsywność, czyli przystosowanie strony do różnych szerokości ekranu,
- poprawny, pozbawiony błędów kod źródłowy witryny,
- odpowiednio zoptymalizowane grafiki na stronie,
- atrakcyjne i pomocne meta dane.
Odnośniki, czyli Link Building
Poznałeś działania, które możesz wykonać bezpośrednio na swojej stronie (On-Site). Teraz kilka działań, które możesz wykonać poza stroną (Off-Site). Zalicza się do nich przede wszystkim pozyskiwanie wartościowych linków z innych stron.
Bogaty profil linkowy buduje się dzięki takim miejscom jak: katalogi firm czy wizytówka Google Moja Firma. Nie bez znaczenia pozostają linki wykupione w innych miejscach, np. w branżowych serwisach. Istotna jest w tym przypadku skrupulatna selekcja. Dobre linki wspierają widoczność Twojej strony, linki o złej reputacji mogą ją osłabić.
Ile kosztuje SEO? – podsumowanie
Jak widzisz, SEO to złożony proces, na który składa się wiele działań. Laik nie jest w stanie skoordynować wszystkich niezbędnych czynności, aby poprawić ocenę strony „w oczach” wyszukiwarki i użytkowników.
Dlatego wielu przedsiębiorców powierza działania SEO specjalistom, którzy doskonale znają aktualne trendy i wiedzą, jak odczytać szczegółowy raport SEO i wprowadzić konieczne zmiany.
Pamiętaj, że działania SEO to przede wszystkim inwestycja. Dobrze zoptymalizowana i odpowiednio prowadzona strona utrzymuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania przez długi czas. A to oznacza, że skutecznie walczy z konkurencją, generuje ruch i przynosi zyski.