UM Grudziądz: Grudziądzka Wiosna Teatralna

5 min czytania

**19 marca rusza Grudziądzka Wiosna Teatralna 2022. Oferta artystyczna obejmuje spektakle z udziałem największych gwiazd polskiej sceny. Z kolei w ramach DKF zaprezentowany zostanie film poświęcony Wisławie Szymborskiej oraz odbędzie się spotkanie z Katarzyną Kolendą Zaleską. Karnety GWT można nabywać już od 21 lutego w cenie 260 zł. Od tego też dnia pojawi się możliwość kupowania biletów.
**

****

W tym roku Grudziądzka Wiosna Teatralna rozpocznie się bardzo mocnym akcentem, gdyż z desek naszego Teatru wybrzmią monologi i dialogi jednego z najwybitniejszych twórców teatru elżbietańskiego Williama Szekspira. Wokół Szekspira” w wykonaniu Andrzeja Seweryna to nie tylko popis wielkiego aktora i kunsztu jednego z najwybitniejszych dramaturgów w dziejach literatury. To również zaproszenie skierowane tak do koneserów Szekspira, jak i do tych, którzy jego twórczość znają nieco mniej, do interpretacji i reinterpretacji tekstów, które wciąż stanowią wyzwanie dla wrażliwości i inteligencji oraz bywają niezwykle aktualne. Tym razem zostaną też zaprezentowane w zupełnie nowym przekładzie Piotra Kamińskiego. Wydarzeniu, które rozpocznie się 19 marca o godz. 19.00, towarzyszyć będzie wystawa fotografii Piotra Litwica Mistrzowie”. Bilety będą do nabycia w cenie 60 zł i 50 zł.

Piotr Litwic jest grudziądzaninem, pracującym jako fotosista, tworzącym materiały promocyjne do filmów, seriali, programów TV. Na wystawę składa się wybór zdjęć wybitnych polskich aktorów, wykonanych w latach 2005-2021.

****26 marca w Teatrze, w ramach Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej oraz w związku z Międzynarodowym Dniem Teatru, można będzie obejrzeć spektaklBiała bluzka” wg opowiadania Agnieszki Osieckiej. Spektakl rozpocznie się o godz. 19.00. Bilety będą do nabycia w cenie 110 zł i 90 zł.

W roli Elżbiety: Krystyna Janda
Adaptacja i reżyseria: Magda Umer
Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki
Producent wykonawczy: Alicja Przerazińska

Zespół w składzie:
Janusz Bogacki: fortepian
Tomasz Bogacki: gitara
Paweł Pańta: kontrabas
Bogdan Kulik: perkusja

Biała bluzka”, oparta na opowiadaniu Agnieszki Osieckiej, to opowieść o miłości niemożliwej, bo miłości do opozycjonisty. Historia kobiety, która nie potrafi poradzić sobie ze sobą i z Polską lat stanu wojennego. Tytułowa biała bluzka była marzeniem i znakiem przystosowania do życia w kraju zakazów i nakazów, cenzury, opozycji, kartek na mięso, zaświadczeń z miejsca pracy, dowodów, stempelków, godziny policyjnej i więźniów politycznych. Kraju braku wolności, w którym ułańska fantazja podlewana alkoholem, miłość, przyjaźń i poczucie humoru pozwalały czuć smak życia. Z czasem spektakl stał się kultowy”, był grany w całej Polsce. Przeglądała się w nim dorastająca młodzież, która uznała, że bohaterka Osieckiej mówi, myśli i czuje jak oni.

Powrót do tamtej opowieści oznacza przedstawienie datowane znów w tamtych czasach. Ale bohaterka dziś dojrzała kobieta po przejściach i interpretuje, i myśli odmiennie. To samo, ale w innym zabarwieniu, inaczej akcentując problemy. Spektakl opowiada także nowym pokoleniom, w sposób specyficzny dla Osieckiej, klimat i koloryt czasu minionego. W spektaklu emocje opowiadane są także przy pomocy dziesięciu najważniejszych piosenek Agnieszki Osieckiej. To spektakl muzyczny ilustrowany materiałami filmowymi.

31 marca w Teatrze, w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego, zaprezentowany zostanie film dokumentalny z udziałem Wisławy Szymborskiej. Reżyserką dokumentu Chwilami życie bywa znośne”(Polska 2010) jest popularna dziennikarka Katarzyna Kolenda-Zaleska, z którą będzie można się spotkać po seansie. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 19.00. Bilety do nabycia w cenie 20 zł.

Dokument Chwilami życie bywa znośne” przedstawia sylwetkę polskiej poetki i laureatki literackiej Nagrody Nobla, Wisławy Szymborskiej.

W swoim debiucie reżyserskim Katarzyna Kolenda-Zaleska stara się przybliżyć widzom portret wybitnej poetki, która w rozmowach z autorką opowiada o swoim życiu prywatnym, przeszłości, pasjach, stosunku do świata i podróżach.

Całość filmu uzupełniają opowieści wielbicieli Wisławy Szymborskiej, wśród których są m.in. Woody Allen, Umberto Eco, Václav Havel oraz Jerzy Pilch.

Z kolei 2 kwietnia w grudziądzkim Teatrze będziemy mogli obejrzeć Cudotwórcę”. Autorem sztuki jest Brian Friel, a wyreżyserował ją Adam Ferency, który współtworzy również jej obsadę. Spektakl rozpocznie się o godz. 19.00. Bilety będą do nabycia w cenie 50 zł i 40 zł. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z aktorami, które poprowadzi Beata Kastner.

Tło akcji tworzy zapomniana prowincja Irlandii. Frank uzdrowiciel, Grace jego żona, Teddy impresario, przemierzają drogi wysłużoną furgonetką, od wioski do wioski, od przedstawienia do przedstawienia. Dotyk Franka, wypowiadane zaklęcia i tajemne moce mają uzdrawiać chorych. Nieraz zdarza się cud i występ kończy się sukcesem.

Ich wieloletnia podróż prowadzi przez wioski Walii, Szkocji i Irlandii. Po jej zakończeniu każdy z bohaterów opowiada o wspólnym życiu pełnym wzlotów i upadków. Mówią prawdę każdy swoją, ale wraz z kolejnym wyznaniem, widzowie dostrzegają różnice w odtwarzanych wydarzeniach i przeżyciach.

Cudotwórca” to - jak zauważają krytycy - pięknie napisana historia o miłości, przyjaźni, oddaniu, poświęceniu. Także o chęci zysku, o niewytłumaczalnej mocy umysłu i o cudach. Czy jeśli mocno w coś wierzymy, mamy szansę na cud? A co jeśli mimo ogromnej wiary, cud się nie stanie? pytają twórcy spektaklu.

Kolejna odsłona Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej nastąpi 9 kwietnia, kiedy to na naszej scenie obejrzymy spektakl Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam” w wykonaniu Ewy Błaszczyk.

Po spektaklu spotkanie z Ewą Błaszczyk, które poprowadzi krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski, autor książki Aktorki. Spotkania”. Spektakl rozpocznie się o godz. 19.00. Bilety będą do nabycia w cenie 50 zł i 40 zł. Premiera sztuki miała miejsce 24 listopada 2017 roku.

tekst: Remigiusz Grzela
reżyseria i wykonanie: Ewa Błaszczyk
muzyka: Jacek Grudzień
projekcje: Anna Zuzanna Błaszczyk

Oriana Fallaci była jedną z najbardziej wyrazistych i słyszanych” dziennikarek swojej epoki. Mówiła, że pisze o wojnie, bo to wojna odsłania w ludziach to, co jest prawdziwe. Obnaża ich piękno i brzydotę, tchórzostwo i odwagę. Twierdziła, że rozumie ludzi lepiej w stanie wojny niż w czasie pokoju.

Inspiracją dla monodramu były także osobiste fragmenty Listu do nienarodzonego dziecka”. Bolesna rozmowa z kimś, kto nie istniał. Tym razem osobista wojna. Bohaterka opowiada o sobie w chwili, w której umarła”, w momencie przejścia.

Biuro Prasowe i Medialne

Urząd Miejski w Grudziądzu,

grudziadz.pl/artykul/69/18693/grudziadzka-wiosna-teatralna

Autor: krystian