11 lutego w całej Europie obchodzony jest Dzień Numeru Alarmowego 112. Przy tej okazji przypominamy, jak prawidłowo wezwać pomoc na miejsce zdarzenia.

 

Dzwoniąc pod numer alarmowy należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Informacjami, które powinniśmy podać dyspozytorowi, są:

- swoje imię i nazwisko oraz numer telefonu, z którego dzwonimy,

- dokładny adres miejsca zdarzenia,

- opis zdarzenia, czyli co dokładnie się wydarzyło wraz z liczbą osób poszkodowanych oraz ich stanem,

Pamiętajmy, aby podczas rozmowy z dyspozytorem wykonywać jego polecenia oraz nie rozłączać się do momentu zakończenia rozmowy przez taką osobę. Należy również mieć na uwadze fakt, żeby nie blokować naszego telefonu na wypadek, gdyby operator chciał się z nami ponownie połączyć.

Mimo że wzywanie pomocy często wiąże się z emocjami, nawet w tych dramatycznych okolicznościach nie można podnosić głosu. Warto zachować spokój i opanowanie. Numer alarmowy 112 służy do jak najszybszego wezwania pomocy, a używanie go w celach fałszywych zgłoszeń jest zabronione prawnie i zagrożone odpowiednimi karami.

112 to jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy używany w sieci telefonów stacjonarnych w Unii Europejskiej, jak również w sieci GSM (telefonów komórkowych) na całym świecie. Został wprowadzony w 1991 r. i został uregulowany dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników odnoszących się do sieci i usług łączności elektronicznej.

Dzień 11 lutego (11/2) jest dniem numeru alarmowego 112, ustanowionym przez Komisję Europejską oraz Parlament Europejski i Radę w lutym 2009 r.

Przypomnijmy, że numer alarmowy do Straży Miejskiej to 986. Warto także dodać, że strażnicy miejscy Zespołu ds. Profilaktyki i Komunikacji Społecznej realizują w grudziądzkich szkołach temat profilaktyczny „Wiem, jak prawidłowo wezwać pomoc”, dzięki któremu uczą najmłodszych prawidłowych zachowań.

 

Źródło: opracowanie własne, wikipedia.pl