Wprowadzenie technologii VoIP okazało się rewolucją w telefonii. Dzięki możliwości przesyłania głosu przez Internet wyeliminowano większość problemów związanych z użyciem tradycyjnych linii telefonicznych. Jedną z najciekawszych usług opartych na tej technologii jest SIP trunk. Jest to bardzo atrakcyjne rozwiązanie dla firm posiadających rozbudowaną centralę telefoniczną.

Czym jest VoIP?

VoIP (Voice over Internet Protocol), inaczej telefonia internetowa, to usługa wykonywania połączeń głosowych za pomocą Internetu i protokołu IP. Do wykonywania połączeń nie potrzebuje linii telefonicznej, wystarczy dostęp do szerokopasmowego Internetu. Dzięki wykorzystaniu protokołu IP wyeliminowany jest problem połączenia ciągłego – użytkownik płaci tylko za faktyczny czas prowadzenia rozmowy, w momencie bezczynności usługa nie jest aktywna. Pozwala to znacznie zredukować koszty połączeń, zwłaszcza że z reguły połączenia w obrębie jednej firmy (a często również w obrębie jednego operatora) są całkowicie darmowe i nie wychodzą poza infrastrukturę wewnętrzną firmy/operatora.

Usługa SIP trunk – podstawowe informacje

SIP trunk – co to jest?

SIP trunk to usługa VoIP wykorzystująca protokół SIP (Session Initiation Protocol). Umożliwia on prowadzenie kilku rozmów jednocześnie. W zależności od pakietu, klient może utrzymywać nawet kilkaset połączeń w tym samym czasie, bez modyfikacji sprzętu.

SIP trunk – dla kogo?

SIP trunk jest idealnym rozwiązaniem dla firm posiadających własną centralę telefoniczną – w szczególności prowadzących sprzedaż bezpośrednią lub oferujących swoim klientom telefoniczne wsparcie konsultantów. Jednak nie jest to usługa zarezerwowana tylko dla dużych korporacji, mniejsze firmy również z powodzeniem mogą ją zaimplementować w swojej firmie, aby poprawić proces komunikacji z klientami. Dzięki temu, że usługi VoIP zwykle są oferowane w systemie SaaS (Software as a Service), praktycznie każda firma może znaleźć pakiet usług adekwatny do swoich potrzeb.

Najważniejsze korzyści SIP trunk

Głównymi korzyściami wynikającymi z wprowadzenia usługi SIP trunk w firmie są:

- niskie koszty: w usłudze VoIP zwykle opłaca się miesięczny abonament, niezależnie od liczby połączeń,

- rejestracja rozmów - użytkownicy mogą nagrywać i odsłuchiwać przeprowadzone rozmowy i analizować statystyki połączeń, w celu podniesienia wydajności obsługi klientów,

- integrację z systemami CRM, co zapewnia łatwy dostęp do danych klientów,

- mobilność - użytkownicy SIP trunk nie mają geograficznie przypisanych numerów, mogą prowadzić działalność niemal w każdym miejscu – wystarczy dostęp do łącza internetowego o przepustowości co najmniej 100 kbit/s na jedną rozmowę.

- duże możliwości w konfiguracji numerów - do SIP trunk można przenieść posiadane już numery lub przypisać nowe. Połączenia można dowolnie przekierowywać, stworzyć dowolną ilośc numerów wewnętrznych.

- łatwo konfigurowalne menu IVR,

- wirtualny faks,

- poczta głosowa.

Czym kierować się przy wyborze operatora SIP trunk?

Przy wyborze operatora VoIP warto brać pod uwagę:

- cenę abonamentów i koszty poszczególnych połączeń, w tym pakiety darmowych minut,

- całodobowe wsparcie klienta w przypadku awarii lub problemów z konfiguracją,

- wachlarz dostępnych opcji dodatkowych,

- rodzaje zabezpieczeń przed atakami.