Wprowadzenie technologii VoIP okazało się rewolucją w telefonii. Dzięki możliwości przesyłania głosu przez Internet wyeliminowano większość problemów związanych z użyciem tradycyjnych linii telefonicznych. Jedną z najciekawszych usług opartych na tej technologii jest

SIP trunk

. Jest to bardzo atrakcyjne rozwiązanie dla firm posiadających rozbudowaną centralę telefoniczną.

Czym jest VoIP?

VoIP (Voice over Internet Protocol), inaczej telefonia internetowa, to usługa wykonywania połączeń głosowych za pomocą Internetu i protokołu IP. Do wykonywania połączeń nie potrzebuje linii telefonicznej, wystarczy dostęp do szerokopasmowego Internetu. Dzięki wykorzystaniu protokołu IP wyeliminowany jest problem połączenia ciągłego – użytkownik płaci tylko za faktyczny czas prowadzenia rozmowy, w momencie bezczynności usługa nie jest aktywna. Pozwala to znacznie zredukować koszty połączeń, zwłaszcza że z reguły połączenia w obrębie jednej firmy (a często również w obrębie jednego operatora) są całkowicie darmowe i nie wychodzą poza infrastrukturę wewnętrzną firmy/operatora.

Usługa SIP trunk – podstawowe informacje

SIP trunk – co to jest?

SIP trunk to usługa VoIP wykorzystująca protokół SIP (Session Initiation Protocol). Umożliwia on prowadzenie kilku rozmów jednocześnie. W zależności od pakietu, klient może utrzymywać nawet kilkaset połączeń w tym samym czasie, bez modyfikacji sprzętu.

SIP trunk – dla kogo?

SIP trunk jest idealnym rozwiązaniem dla firm posiadających własną centralę telefoniczną – w szczególności prowadzących sprzedaż bezpośrednią lub oferujących swoim klientom telefoniczne wsparcie konsultantów. Jednak nie jest to usługa zarezerwowana tylko dla dużych korporacji, mniejsze firmy również z powodzeniem mogą ją zaimplementować w swojej firmie, aby poprawić proces komunikacji z klientami. Dzięki temu, że usługi VoIP zwykle są oferowane w systemie SaaS (Software as a Service), praktycznie każda firma może znaleźć pakiet usług adekwatny do swoich potrzeb.

Najważniejsze korzyści SIP trunk

Głównymi korzyściami wynikającymi z wprowadzenia usługi SIP trunk w firmie są:

- niskie koszty: w usłudze VoIP zwykle opłaca się miesięczny abonament, niezależnie od liczby połączeń,

- rejestracja rozmów - użytkownicy mogą nagrywać i odsłuchiwać przeprowadzone rozmowy i analizować statystyki połączeń, w celu podniesienia wydajności obsługi klientów,

- integrację z systemami CRM, co zapewnia łatwy dostęp do danych klientów,

- mobilność - użytkownicy SIP trunk nie mają geograficznie przypisanych numerów, mogą prowadzić działalność niemal w każdym miejscu – wystarczy dostęp do łącza internetowego o przepustowości co najmniej 100 kbit/s na jedną rozmowę.

- duże możliwości w konfiguracji numerów - do SIP trunk można przenieść posiadane już numery lub przypisać nowe. Połączenia można dowolnie przekierowywać, stworzyć dowolną ilośc numerów wewnętrznych.

- łatwo konfigurowalne menu IVR,

- wirtualny faks,

- poczta głosowa.

Czym kierować się przy wyborze operatora SIP trunk?

Przy wyborze operatora VoIP warto brać pod uwagę:

- cenę abonamentów i koszty poszczególnych połączeń, w tym pakiety darmowych minut,

- całodobowe wsparcie klienta w przypadku awarii lub problemów z konfiguracją,

- wachlarz dostępnych opcji dodatkowych,

- rodzaje zabezpieczeń przed atakami.